I hotel-/restaurationsbranchen

I de sidste mange uger har vi måttet undvære hyggen ved at nyde en kop kaffe sammen på en fortovscafe, restaurant eller kaffebar. Heldigvis kommer der snart en tid, hvor vi igen kan nyde kaffen, samværet og cafelivet, og hos JDE lægger vi stor vægt på at hjælpe jer med jeres forberedelser til genåbningen og "det nye normale". Det gælder jo om at stå sammen.

Nedenfor får du et par tips til, hvordan du kan sørge for, at du snart kan tage imod dine gæster igen på en sikker måde.

Sådan gør du din restaurant eller cafe klar til en hverdag med 1 meters afstand

icon-1.png Opstart af din kaffemaskine

Se vores tips til, hvordan du starter din kaffemaskine op og samtidig forebygger fejl. Er du i tvivl om noget? Så giver vi en hjælpende hånd.

 

icon-2.png Bestil ingredienser i god tid

Bestil dine ingredienser i god tid og ifølge den normale ordreproces. På grund af travlhed hos vores fragtpartnere kan en ordre, som afgives via vores webshop eller pr. telefon, tage længere tid, end du er vant til. Kontroller også holdbarhedsdatoen på de ingredienser, du har på lager, før du bruger dem.

 

 

icon-3.png Forberedelser til genåbningen

Inden genåbningen kan du træffe nogle forberedelser, så du snart kan tage imod dine gæster igen på en sikker måde. Her er et par ting, du kan gøre allerede nu:

  1. Færdselsruter: Tænk nøje over færdselsruterne på din restaurant eller cafe, både inde og ude. Med tydelige ruter, der er afmærket på gulvet eller jorden (både ude og inde) kan du sikre, at dine gæster ikke kommer unødigt i kontakt med hinanden. Gør ruterne ensrettede, og sørg om muligt for, at gæster med kort ophold (takeaway) og gæster med langt ophold benytter forskellige udleveringssteder.

  2. Sørg for, at alle betalinger kan foregå kontaktløst. Hvis gæsterne betaler ved en kasse/disk, skal det sikres, at der kan holdes 1½ meters afstand. Er det ikke muligt, kan der opsættes afskærmning af plexiglas foran kassen.

  3. Sørg for, at der er rigeligt med håndsprit eller sæbe til rådighed til både gæster og personale. 

  4. Fjern bakker, beholdere og kurve med tilbehør fra bordene og disken, f.eks. servietter, mælkekapsler, rørepinde og sukker. Lad baristaen i stedet lægge tilbehøret på serveringsbakken eller udlevere det sammen med takeaway-produkterne. Alle sukkersticks, indpakkede småkager osv., som gæsten ikke har brugt, skal kasseres.

icon-4.png Tydelig kommunikation


Sørg for tydelig kommunikation, der oplyser dine gæster om reglerne. Tag dig god tid til at gennemgå reglerne med dit personale. Kommuniker på forskellige måder – f.eks. ved hjælp af fortovsskilte, bordkort og plakater – og sørg for, at forholdsreglerne fremhæves en ekstra gang på vigtige steder, f.eks. ved indgangen, ved kassen og på toiletterne.

En hverdag med det nye normale

Hygiejneprotokol for kaffebrygning 

For at det fortsat skal være muligt at nyde en kop kaffe sammen, har vi lavet en oversigt over de vigtigste forholdsregler for sikker kaffebrygning. For at værne om din, dine medarbejderes og dine gæsters sikkerhed anbefales det, at I følger nedenstående retningslinjer:

  • Udpeg én barista i stedet for skiftende medarbejdere, og lav en aftale om, at der skal kommunikeres effektiv om sundhed og eventuelle tegn på sygdom.

  • Den udpegede barista skal regelmæssigt rengøre alle flader og håndtag med rengøringsmiddel eller fødevaregodkendte desinficerende servietter. Baristaen kan eventuelt arbejde med handsker på. I så fald skal handskerne afsprittes regelmæssigt med desinficerende skum eller skiftes. Handskerne forebygger, at hænderne bliver tørre og sprukne af at blive vasket, hver gang en bestilling er ekspederet. 

  • Hvis en gæst ønsker ekstra sukker eller mælk, skal dette noteres, når der tages imod bestillingen, så baristaen kan udlevere det sammen med kaffen.

  • Prøv så vidt muligt at anvende færdigpakkede produkter, så kontakt med produkterne begrænses til et minimum. Det kan f.eks. være indpakkede småkager, som baristaen kan udlevere sammen med kaffen.

  • Hvis I tilbyder kombi-deals, f.eks. en kop kaffe med et stykke kage, skal personalet så vidt muligt anrette produkterne med handsker eller serveringsbestik. Undgå håndkontakt med alle fødevarer.

  • Alle sukkersticks, indpakkede småkager osv., som gæsten ikke har brugt, skal kasseres.

icon-1.png Genopfyldning og rengøring af kaffemaskinen

Ved rengøring og brug af kaffemaskinen anbefales følgende:

  1. Vask hænder med sæbe i 40 sekunder, eller sprit hænderne af med desinficerende skum eller servietter, før kaffemaskinen genopfyldes eller rengøres.

  2. Hæld produktet i kværnen/kværnene direkte fra emballagen, så du undgår at røre ved produktet.

  3. Rengør kaffemaskinernes brugerflader grundigt med rengøringsmiddel. Dette skal gøres oftere end normalt, så det fortsat er muligt at nyde en kop kaffe eller te på en sikker måde.

 

icon-2.png Organisatorisk tilgang

Forudbestilling
Opfordr gæsterne til (og gør det muligt, hvis det ikke allerede er det) at bestille mest muligt på forhånd. Det gør det muligt for dig at regulere antallet af gæster.

Vis gæsterne på plads
Udpeg en vært/værtinde, der viser gæsterne på plads, angiver færdselsruterne og kan oplyse om de forholdsregler, I har truffet for at overholde reglen om 1 meters afstand på jeres restaurant/cafe. Ud over at gæsterne vises på plads, kan du også overveje, hvordan gæsterne skal fordeles i lokalet, f.eks. børnefamilier ét sted, gæster uden børn et andet sted og ældre gæster et tredje sted.

Bestilling og udeservering
Overvej, hvordan bestilling og udeservering kan foregå. Bestilling kan f.eks. ske via en app eller en afkrydsningsmenu, som afleveres. Udeservering kan foregå fra et centralt udleveringssted eller ved en udeserveringssøjle ved hvert bord, hvor gæsterne selv kan tage deres kop fra serveringsbakken.

Har du spørgsmål til ovenstående tips, kan du kontakte os via din accountmanager eller vores kontaktside.

 

 

icon-3.png Supplerende tips

Menukort
Overvej sammensætningen af dit menukort og rækkefølgen af de forskellige elementer. Sæt produkter med stor avance øverst, f.eks. specialkaffeprodukter, så der er en større chance for, at disse bliver valgt. Du kan også friste dine gæster til at købe mere ved at tilbyde kombi-deals. Mange af gæsterne vil måske gerne støtte dig i denne svære tid og er villige til at købe mere, end de plejer. Desuden er de fleste nået til et punkt, hvor de trænger til at forkæle sig selv!

To-Go
Hvis du ikke allerede tilbyder to-go, kan du overveje at gøre det. På den måde kan du nå ud til en ny målgruppe og skabe ekstra omsætning. Sørg for en tydeligt afmærket færdselsrute for dine to-go-gæster, så de ikke kommer unødigt i kontakt med de øvrige gæster. Tip: Hvis du tilbyder alle drikke i tre størrelser, vil gæsterne oftere vælge den mellemste størrelse.

Mere information?