Er kaffe sundt? Dette siger forskningen

Vi drikker i gennemsnit tre kopper kaffe om dagen. Det virker opkvikkende om morgenen, og giver os fornyet energi til arbejdet i de sene eftermiddagstimer. Det er en perfekt afslutning på en god middag og danner ofte rammen om en date, et gensyn med en god ven eller en jobsamtale. Men hvad gør kaffe egentlig ved kroppen – og er det overhovedet sundt at drikke kaffe? Det får du svar på i artiklen her, hvor vi har kigget nærmere på, hvad forskningen siger om kaffe.

3 grunde til at det er sundt at drikke kaffe

 

 

1. Du mindsker risikoen for en række sygdomme

Kaffe kan være med til at forlænge livet. Det bekræfter en række videnskabelige undersøgelser fra blandt andet New England Journal of Medicine. Forskning viser nemlig, at kaffedrikkere har lavere risiko for at udvikle en række sygdomme, som er forbundet med tidlig død, herunder kræft og hjertekarsygdomme.

 

Herunder kigger vi nærmere på de sygdomme, som kaffedrikkere ifølge forskningen har lavere risiko for at udvikle:

 

  • Type 2-diabetes: Kaffe indeholder magnesium og krom, som hjælper kroppen med at bruge insulin. Derfor mener man også, at kaffe kan være med til at reducere risikoen for at udvikle type 2-diabetes med op til 25 %.

 

  • Alzheimers og demens: Der findes endnu ingen kur mod Alzheimers og demens. Det er til trods for, at vi hyppigt ser de to sygdomme hos ældre. Men kaffedrikkere har lavere risiko for at udvikle Alzheimers eller demens – i hvert fald ifølge forskningen. At drikke kaffe kan nemlig minimere risikoen for at udvikle Alzheimers og demens med op til 30 %.

 

  • Parkinsons: Parkinsons kan ikke helbredes, men man kan godt minimere risikoen for at udvikle sygdommen. Blandt andet ved at drikke kaffe – videnskabelige undersøgelser viser nemlig, at kaffedrikkere har op til 30 % mindre risiko for at udvikle Parkinsons.

 

  • Hjertekarsygdomme: Ifølge sundhed.dk kan et moderat forbrug af filterkaffe nedsætte risikoen for at få blodpropper i hjernen – og faktisk med helt op til 10 %. Men det gælder kun filterkaffe. Andre videnskabelige undersøgelser slår nemlig fast, at stempel- og espressokaffe kan forårsage en stigning i total- og LDL-kolesterol, hvilket kan øge risikoen for at udvikle bestemte hjertekarsygdomme. Filterkaffe – som faktisk også er danskernes foretrukne variant – er derfor det bedste valg, hvis du vil minimere risikoen for hjertekarsygdomme. 

 

  • Kræft: Forskere ved University of Utah har tidligere påvist, at kaffedrikkere har lavere risiko for at udvikle kræft. Faktisk markant lavere. Et dagligt indtag af koffein mindskede nemlig risikoen for at udvikle kræft i hoved- og nakkeregionen med helt op til 39 %.

 

Der er altså al mulig grund til at drikke kaffe!

 

2. Du fylder kroppen med antioxidanter og vitaminer

 

Kaffe indeholder vigtige vitaminer og antioxidanter. 1-3 kopper kaffe om dagen kan altså sagtens indgå i en sund og nærende kost. Blandt de vitaminer, du finder i kaffe, er bl.a. B2-, B3- og B5-vitamin samt magnesium.

Kaffe er altså en vigtig kilde til antioxidanter. Den sorte, velsmagende drik er nemlig spækket med dem – og selvom indholdet af antioxidanter ikke helt kan måle sig med frugt og grøntsager, så er det fra kaffen, at vi får mange af vores antioxidanter.

 

3. Du øger din fedtforbrænding

 

Det er blandt andet påvist, at koffein kan øge din forbrænding med 10-29 %, og at du kan forbrænde 79-150 kalorier mere om dagen, hvis du drikker 4-6 kopper kaffe.

 

Bagsiden af medaljen

 

 

Et moderat indtag af kaffe er helt ufarligt og kan endda booste din sundhed og mindske risikoen for at udvikle en række sygdomme. Drikker du derimod store mængder kaffe, kan det have konsekvenser for din sundhed og dit helbred. Her er fem områder, der er særligt udsatte hos storforbrugere af kaffe:

 

  • Søvn: Et overforbrug af kaffe kan være med til at reducere din søvnkvalitet. Også selvom du har drukket kaffe i mange år, og din krop har udviklet en tolerance overfor koffeinen. Det kan derfor godt betale sig at skære lidt ned på antallet af kopper – det gælder især i aftentimerne. Koffeins halveringstid er ca. 5 timer, og det kan spores i kroppen i helt op til 15 timer efter indtag. Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at nogle kan have svært ved at sove, når de har drukket kaffe – enten i store mængder eller tæt på sengetid.  

 

  • Irritabilitet, anspændthed og uro i kroppen: Der er en række fysiske bivirkninger ved at have et stort forbrug af kaffe. For eksempel kan det øge anspændtheden og uroen i kroppen samt give hjertebanken og hovedpine. Men det kan faktisk også påvirke humøret. Under påvirkning af koffein bliver man nemlig lettere irritabel end ellers.

 

  • Fordøjelse: Når man drikker kaffe, stiger niveauet af mavesyre. Det er derfor, at nogle får ondt i maven, når de drikker for meget kaffe – og især på tom mave. Det kan nemlig irritere tarmsystemet og forårsage smerte, oppustethed og halsbrand.

 

For at undgå de negative bivirkninger – såvel fysiske som psykiske – bør man altid overholde de officielle anbefalinger for indtag af kaffe. De siger max. 400 mg koffein om dagen, hvilket svarer til 2-3 kopper kaffe, alt afhængig af, hvilken type kaffe du drikker. Et moderat forbrug af kaffe er altså nøglen til at undgå bivirkninger og samtidig få glæde af de sundhedsmæssige fordele, der er ved at drikke kaffe.

 

Vil du lære mere om kaffe? Læs vores artikel med 20 facts om kaffe!

 

 

Kilder:

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee#section13

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/kost/kaffe-sundhed-og-sygdom/

https://www.berlingske.dk/videnskab/kaffe-den-vigtigste-kilde-til-antioxidanter

https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaffe-kan-reducere-risikoen-kraeft

https://hurtigtslank.dk/10-forskellige-slags-mad-og-drikke-til-fedtforbraending/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7486839

https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/49/1/44/4716276

https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-laenge-virker-koffein

https://www.cambridge.org/core/journals/advances-in-psychiatric-treatment/article/neuropsychiatric-effects-of-caffeine/7C884B2106D772F02DA114C1B75D4EBF

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21531247

https://www.berlingske.dk/aok/6-fakta-om-hvordan-kaffe-paavirker-din-krop

Til dig der ønsker at blive en rigtig kaffenørd!