- Fri fragt ved køb over 3000 kr
- Levering inden for 2 hverdage
- Landsdækkende service
I denne guide får du inspiration til tre vigtige elementer, der har afgørende betydning for, hvordan I viser jeres værdier: Farver, interiør og aktiviteter.
Du træder ind ad døren, og selvom det er længe siden, du var her sidst, mærker du med det samme, hvor du er. Det store mahognispejl i midten af lokalet, lampen der altid står tændt og de friske blomster i vindueskarmen. Du genkender farverne, duftene – og mærker, hvordan du slapper af i musklerne.
Møbler, interiør, dufte og farver er alt sammen signaler, der får os til at slappe af, føle os hjemme, aktivere os eller måske gøre os glade. Det gælder uanset, om vi besøger en kær ven eller en virksomhed.
Vi viser, hvem vi er gennem vores indretning, og ved at kæle for detaljerne, kan virksomheder vise deres værdier og byde kunderne varmt velkommen allerede ved døren til receptionen.
Farver har dybe betydninger og påvirker vores adfærd og vores måde at tænke på. En gruppe forskere udsatte fx studerende for farven rød lige før deres eksamen og opdagede, at det gav dem dårligere resultater. I fly er farverne altid afdæmpede og rolige, så vi kan slippe bekymringerne.
Mørke farver giver ro, og lyse farver aktiverer os.
Vælg de farver, der viser jeres værdier. Selvom opfattelsen af farver er subjektiv, mener forskere, at farverne har en universel betydning. Når du går i gang med at indrette, kan du bruge denne simple regel: Mørke farver giver ro og lyse farver aktiverer os.
Gul menes at berolige sjælen og give indre ro, styrke og selvtillid. Som solens farve, symboliserer gul liv. Nogle mener, at et gult rum gør det lettere at tage beslutninger og tænke klart, fordi gul kan give skarpere hukommelse og bedre koncentration.
Orange er ildens farve og symboliserer glæde og varme. Orange er kendt for at tilføre spænding, opfordre til aktivitet og øge kreativiteten.
Rød er en aktiverende farve, der kan forhøje blodtryk og puls. Den symboliserer både kærlighed og er tegn på fare. Rød kan øge entusiasmen, stimulere energi samt opfordre til handling.
Lilla er en mere indadvendt farve, der symboliserer lidelse og mystik. Den beroliger og opfordrer til kreativitet og fantasi. Mens en lyslilla kan vække romantiske følelser, kan en mørklilla give triste følelser og forårsage frustration.
Blå beroliger os. Den symboliserer kvalitet, reducerer stress og skaber en følelse af ro og orden. Afhængigt af nuancen kan den også give en følelse af kølighed. En lyseblå nuance afspejler ro, forståelse og blødhed, mens mørkeblå betyder magt, viden og seriøsitet.
Grøn giver os bedre koncentration (bare tænk på eksamensbordet). Den symboliserer håb og vækst og kan få os til at slappe af fysisk og mentalt. Nuancen af grøn er ret afgørende – mens mørkegrøn forbindes med grådighed og jalousi, og gulgrøn er tegn på sygdom eller fejhed, forbindes havgrøn med beskyttelse, og olivengrøn er den traditionelle farve for fred.
Brun symboliserer jordforbindelse, natur og tryghed. Den signalerer orden og sundhed. Vælg en lysebrun farve for at signalere venlighed, imødekommenhed og ægthed og mørkebrun for at fremstå stærk (og en anelse deprimerende). Eller vælg beige for at virke loyal og pålidelig.
Grå symboliserer ofte tristhed, men også pålidelighed. Grå er god til at dæmpe de farver, den blandes med. Mens en lysegrå opfattes som beroligende og afslappende, kan mørkegrå signalere alvor og ufleksibilitet.
Hvid er i Vesten den rene og uskyldige farve og i Østen et tegn på sorg. Brug farven hvor I har brug at skabe mental klarhed.
Sort signalerer magt og kontrol. Den åbner døren for det ukendte og kan virke mystisk og dragende. Den giver en følelse af tomhed, der kan virke sært beroligende.
Sofagruppe, klapstole eller kaffebar? Møbler og interiør viser også, hvem I er, og er med til at bestemme, hvor godt virksomhedens gæster føler sig modtaget. Mulighederne er mange, uanset om I er til designermøbler, får specialbygget interiøret eller køber ind fra nærmeste større møbelvarehus. Få inspiration til, hvordan I indretter receptionen med disse 6 kreative eksempler:
Fortæl hvem I er med store bogstaver! Evernote er et amerikansk software-firma med god plads. Den udnytter de blandt andet til et læseområde, planter på væggene og kaffebar til gæster og ansatte.
Kreativ brug af container til at skabe et unikt velkomstområde. Gæster får deres helt egen bolig at vente i og god brug af farver til at signalere aktivitet.
Hvordan kan man vise gæster, at de er ankommet til et kreativt print-bureau? Moo, der er placeret i England, bruger masser af farver i indretningen og blander materialer. Måske en idé, der er lidt nemmere at genbruge, hvis man er begrænset på plads.
De to stylister, Molly Schmidt & Siri Roozen har indrettet deres salon med hjemlig hygge. Rolige farver, blandet med friske blomster og møbler der er særligt udvalgt.
Er du til genbrug og går efter et jordbundent look, kan du hente inspiration hos designfirmaet Pride and Glory Interactive, der også formår at indrette en reception på et meget lille område. Firmanavnet på bagvæggen fortæller os med det samme, hvor vi er, og de mørke, afdæmpede farver giver ro midt i et stort kontor.
Hos JDE Professional i Middelfart er vi passionerede omkring kaffe. Derfor har vi indrettet receptionen med et komfortabelt område, hvor kunderne bydes på en kop, mens de venter.
Ud over farver og interiør, er dét jeres gæster kan lave mens de venter i receptionen, også afgørende for, hvilke værdier I signalerer.
Byder I på en varm kop kaffe, kan de læse i jeres nyeste kundemagasin eller kører de nyeste salgstal på storskærmen?
Det handler om at skabe et rum, hvor kunder og gæster føler sig velkomne – og hvor I viser, hvem I er.
To amerikanske forskere undersøgte for nyligt effekten af at servere varm kontra iskold kaffe. De påviste, at vi opfatter personer, der giver os en varm kop kaffe, som ’varme’ og imødekommende, og denne ’varme’ smitter også af på vores egen adfærd, og gør os mere tillidsfulde. Måske er det derfor Evernote fik en kaffebar?
Men det er ikke kun i USA, at kaffen har stor betydning på arbejdspladsen.
Ifølge JDE Professionals undersøgelse af danskernes kaffevaner på jobbet husker 55%, om kaffen var god sidst de besøgte en virksomhed.
Så hvad vil I huskes for?
JDE Professional giver dig inspiration til det gode møde, til at levere endnu bedre kundeservice og skabe flere unikke oplevelser på kontoret.